Tags

“Modelează destine, iar atunci când trebuie, le salvează”

Inainte de sarbatorile de iarna din 2013, m-am intalnit cu alte doua foste colege de liceu si am ajuns sa stabilim ora si ziua cand sa mergem la „profa de romana” sa mai povestim cu ea.

Primul lucru pe care l-am obervat a fost sincerul “desigur, va astept” si caldura cu care ne-a primit. Pentru mine ceea ce ramane nedeslusit este cum anume poti tine minte atatea generatii de copii, elevi si sa te intrebi ce mai fac.

Este o placere sa o prezint pe Laura Danaila, profesoara de limba si literatura romana la Liceul Econimic „ Virgil Madgearu” din Galati.

Povestea ei incepe

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ce reprezinta pentru dumneavoastra statutul de profesor?

A fi profesor e un mod de viață. Dacă alte meserii presupun o rupere între viața profesională și viața de familie, cea de profesor te obligă să le îmbini.  Te gândești mereu ce vei face a doua zi la școală, corectezi lucrări, caiete, citești mereu, te informezi în permanență.  Oriunde mergi e posibil să auzi: Bună ziua, doamna profesoară!

De ce ati ales aceasta profesie?

Din grădiniță mi-a plăcut meseria educatoarelor, apoi, în școala primară, mi-ar fi plăcut să fiu învățătoare, pe urmă, în gimnaziu,  profesor. Am avut modele bune.  Nu cred că e cineva conștient, atunci când își alege profesia, de ce-l așteaptă.  Ne facem o imagine ideală care, de cele mai multe ori, nu e conformă realității. Secretul e să aplici acel tipar de idealitate, pe cât posibil. Și să nu uiți niciodată de el. Mi-a plăcut și ideea de a nu face mereu același lucru. Chiar dacă predăm aceleași informații, destinatarul este mereu diferit, reacționează altfel. E interesant să observi cum aceeași informație e receptată diferit.

Ce anume va inspira?

 Mă inspiră elevii mei,  zilele senine, dar și cele ploioase, cărțile, copiii mei, experiențele colegilor, filmele bune, muzica, tot ce e frumos.

Cum sunt elevii din ziua de azi?

 Elevii de azi sunt asemenea celor de ieri. Cu alte tunsori, alte modele de haine, alt limbaj. Sunt aceiași adolescenți excentrici care se poartă așa cum s-au purtat și cei dinaintea lor. Au aceleași neînțelegeri, conflicte, aspirații, dezamăgiri, probleme cu părinții.  Iubesc, suferă, sunt la fel de superficiali când vine vorba de lectură.  În schimb, observ că, pe măsură ce se accesibilizează cerințele  examenului de bacalaureat,  lor li se pare din ce în ce mai dificil.

Ce anume faceti, in profesia dumneavoastra, sa aveti succes?

Nu știu exact ce înseamnă succes în profesia noastră. Depinde de elevii cu care lucrezi. Succes poate fi nota 10 la examenele finale. Dar la fel de meritoriu e, în alte condiții, faptul de a nu avea elevi nepromovați.  Un coleg al meu a reușit să ajute financiar un elev bolnav de cancer, printr-o campanie pe care a inițiat-o. E cel mai mare succes despre care am auzit în învățământ: a salvat o viață! Cred că profesorul asta face: modelează destine, iar atunci când trebuie, le salvează.  Nu suntem simpli furnizori de informație, ci oameni care lasă amprente sufletești.

 Un gand despre educatie?

Educația este o șansă care înnobilează ființa umană. Aud deseori afirmația că nu toți trebuie să facă școală. Este greșit să gândim așa. Fiecare trebuie să facă școala care i se potrivește, iar aici intervin părinții care ar trebui să-și îndrume copiii. Fără educație ne-am întoarce în Evul Mediu.

 

